onsdag 18 maj 2011

Monster i tvättstugan

När jag går till tvättstugan på kvällen tassar jag ganska försiktigt. Ofta har de andra redan gått och lagt sig. Det är mörkt i huset, lite ljus sipprar in från utebelysningen i trädgården. När jag ska stänga av tvättmaskinen eller torktumlaren som står i vår lilla tvättstuga tänder jag först lampan, jag sträcker in handen men står kvar med fötterna en bra bit utanför det lilla rummet.
När huset byggdes i slutet på 60-talet var det ett pannrum, ett litet rum för reglage och annat som hörde till den stora oljepannan som fanns i garaget, vägg i vägg.
Sedan fjärrvärmen drogs in har rummet bara stått där, lite sotigt, med ett fjärrvärmeskåp. Tills vi flyttade in. Då målade vi det vitt och fint, med ett glatt turkost golv, la dit en liten matta och ställde en torktumlare uppepå en tvättmaskin. Vi satte upp små torkställningar på väggen och vips, hade vi en pytteliten med väl fungerande tvättstuga.
Nu har någon annan flyttat in. När jag tänder lampan rasslar det och en mörk skugga skymtar mellan tvättmaskinen och väggen. Ni vet hur en kackerlacka låter, eller hur? Rasslar så man ryser. Men det här är ju ett hus i Sverige, och det är ingen kackerlacka som bor där. Det är en jättespindel. Jag funderar på vad hon heter på latin. Monster-Monster, tror jag.
När jag var liten lärde jag mig olika djurs namn på latin. Vi bodde på landet, svartvit tv, inga kompisar, ingen dator, ingen mobil, en stor lada med kor, jag blev allergisk...Grus-Grus betyder trana. Tranorna flög över skogen på väg bort...
Det är det jag minns. Och om det är fel, så, hey, det var väldigt länge sedan.
Hon väver sitt nät längre och längre ut mot öppningen där tvättmaskinen tar slut och den lilla runda mattan börjar.
Jag tror att de har delat upp husets lite blöta läskiga delar, de där monsterspindlarna. Badrum, toa, tvättstuga, garage. Olika hoods för monstermaffian. Jag smackade en inne på badrummet. Jag slängde en bok på den. Boken fick tvättas med handsprit. Tyvärr låg det ett par byxor under. Det fick också tvättas. Säg inget till lilltjejen.
Jag har lärt mig att sopa till kackerlackor nu, det blev jag bra på i Indien. Jag trodde först att man inte fick slå ihjäl djur där. Karma och sånt. Men tydligen gick det bra om man var kristen. Så det bestämde jag mig för rätt snabbt. Jag kan numer helt utan att rysa slå ihjäl en kackerlacka. Åk gärna på semester med mig.
Men det där monstret i tvättstugan, det gör mig allvarligt skraj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar