torsdag 24 februari 2011

Om kreativiteten

Jag måste kommentera Cecilia Kärvegårds inlägg på sin blogg härom dagen.
Hon skrev om hur man kickar ingång sin inspiration och skapar underbara saker.
Självklart är det härligt när man lyckas få njuta en stund i sällskap av sin inspiration! När man riktigt känner hur det pirrar i fingrarna, att saker flyter på, att man skapar sånt som man inte trodde var möjligt...eller saker man inte visste fanns! Självklart behöver vi alla göra plats för detta i våra liv. Genom att ge utrymme och näring åt möjligheten så skapas kreativiteten och inspirationen infinner sig.
Kreativitet är ett av mina absoluta favoritområden och jag kommer nog att babbla på rätt ordentligt om detta vid flera tillfällen. Det jag vill dela med mig av nu är något så ovanligt som ett konkret knep för att skapa. Knepet kommer från Danmark och är jordigt, lortigt och verkligen down-to-earth!
En del av inspirations-sörjan-smörjan tycker jag handlar om för mycket tända ljus, lyssna på stilla toner av en New-Age cd , vara helt ostörd (eller hur, när händer det?) samt eventuellt äta krispiga biodynamiskt odlade grönsaker, lätt kokta innan. Det är för mycket lull-lull, helt enkelt. Och för oss vanliga människor som inte svävar runt i våra nystädade Feng-tjohej-hem i vita shabby-chic kläder och skapar underbara, gärna vita, inlägg i livets blogg, finns nu detta underbara tips att tillgå.



Från Danmark. Landet som inte är så noga. Var gärna lite rynkig och rufsig, rök gärna vad du vill, det är även ok att lukta lite. (Detta är min helt egna fördom om Danmark, inget att hetsa upp sig över.)
Nu kommer det.
När man ska skapa, vad än det må vara, så tänk dig att du skalar potatis.

Att skapa är som att skala potatis.

Först börjar man.
Sedan fortsätter man.
Sedan gör man klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar